الاثنين، أبريل 30، 2007

إن لم يخجل الرجلُ من شيء ... أفلا يخجل من أنه لا يخجل؟

النص الأصلي بواسطة خالد عبد القادر عن مصطفى صادق الرفاعي
إن لم يخجل الرجلُ من شيء ... أفلا يخجل من أنه لا يخجل؟


فكرتني بالمقولة الأبوية الشهيرة .
انت مكسوف من ايه ؟ هو فيه راجل بيتكسف!!
هو فيه راجل بيعيّط برضو ؟؟
.
.
و انا صغير كنت حاطط في خيالي صورة ان الناس الكبار كلهم أبهات ( جمع أب )
و ان ( الأبهات ) كلهم عبارة عن ناس كبيرة مش بتعيّط و لا بتتكسف!!!
و انا عمال أكبر في السن بدأت المباديء اللي انا عايش فيها ده تختفي
في ( أبهات ) بتتكسف ! و فيه كمان ( أبهات ) بتعيّط !
لما سمعت ان سيدنا ( عثمان بن عفان ) كان بيستحي لدرجة ان الملائكة تستحي منه
استغربت جدا ...
ما هو ثالث الخلفاء الراشدين كان بيتكسف اهو !!!
يبقى الموضوع مش موضوع رجولية او غيره !
و لما تروح الكعبه .. و تشوف ناس رجاله كبار بتبكي من غير سبب كده
رافعين ايديهم بيدعو و فجأه تلاقيهم بيبكو !!
عند الترب - المقابر
الراجل واقف هناك اهو عامل نفسه مش بيعيط بس دمعه بينزل
بكاء الرسول على زوجته و على عمه ... و طبعا على حاجات كتير
يبقى الموضوع مش موضوع رجولية او غيره !
انا بعترف اني راجل بعيّط لاقل شيء .. و بتكسف من كل شيء !
مش عيب ...
انا لما اشوف فيلم مؤثر .. عنيا بتدمع !!!
و لما اشوف عيل صغير بيعيط ... قلبي بيتقطع !
لما اكون ماشي في الشارع لو جت عيني في عين بنوتة .. بتكسف اوي !
لما آجي اركب الأسانسير و تكون بنتين عايزين يركبو .. استحالة اركب معاهم
لما يطلب مني حد اي حاجه .. استحاله ما اعملهاش له !
لما أكون باكل و واحد شافني ... لازم اديلو من الاكل اللي معايا اتكسف آكل لوحدي
صحابي لما كانو بيشجعوني على حوارات البنات في الكلية
يقولولي لازم تكون جريء ... بس انا نيلة و بتكسف بسرعة جدا !
و لما اتكلم معرفش اقول كل اللي انا عايز اقولو
و بستغرب اوي من العيال اللي بيتكلمو بطلاقة اوي دول مع ناس اول مرة يعرفوهم
انا لما اقف مع واحد لسه ماعرفهوش كويس بكون بتكلم معاه على الاد كده يعني
مرة سمعت واحد على البحر بيعاكس بنوته كده بمعاكسة بذيئة جدا !
و الله العظيم بذيئة لدرجه ان جسمي اتقشعر منها ..
بس البنت بصت له بدلال كده و حركت راسها بطريقة ( يا سم ! )
حسبنت الله و ضربت كف على كف !

النص الأصلي بواسطة خالد عبد القادر
إن لم يخجل الرجلُ من شيء ... أفلا يخجل من أنه لا يخجل؟

ساعات كتير جدا بتكسف من جرأتي في بعض الأشياء التي تحتاج جرأة
يعني مثلا غلاسة ابن خالتي في طلب حاجات عزيزة عليا ..
او شغل مثلا لما يكتر عليا رغم انه مش شغلي ...!
برفض على استحياء كده ...
بكون شكلي زي ما قلت منار كده في مدونتها

النص الأصلي بواسطة منار
“الكائنات التي اعتدنا على هدوئها
فإنها تصدمنا بكلامها إذا ما تكلمت”
http://mzgraphics.com/white-ink/?page_id=20

و كأن قولي لكلمة ( لاء ) لحاجة مش شغلي أساسا .. بقى عيب!
و موضوع الكسوف ده جاب لي مشاكل كتيرة جدا في الشغل
لما أرفض ببطيء كده ..
و اشوف مثلا نظرات زمايلي اللي بتنظر لي بإستغراب شديد
ببقى عايز الأرض تنشق فعلا .. و تبلعني

النص الأصلي بواسطة خالد عبد القادر
إن لم يخجل الرجلُ من شيء ... أفلا يخجل من أنه لا يخجل؟
السكرتير الموجود في الشركة عندنا دلوقتي عنده شيء غريب جدا
هو تقبله للنقد السيء الغير هادف و الرفض من الغير بطريقة مرضيه جدا!
بحس ساعات كتيره اوي انه فعلا معندوش دم !!!
ممكن يطلب شيء ( شخصي و ليس في العمل ) من احد الموظفين أكثر من عشر مرات ورا بعض و في كل مرة يتم الرفض بطريقة قاسية وواضحة !
انا لو طلبت شيء ( و ده نادر الحدوث جدا يعني ) استحالة اطلبه مرتين ورا بعض
حتى و ان وافق على المرة الاولى!
ساعات بشوفو و الناس بترفض له اشياء كتيرة و بيألثو عليه كمان
اقولو ( يا عم الحاج اتكسف من نفسك شويه و خالي عندك ذرة دم !! )
لكن اكتشفت ان نظرته في الحياة كده
و هو انه مادام حاجه فيها مصلحه له .. مش مهم الاحراج !!!
و ده طبعا خطأ جدا
فيه مثل مشهور اوي أخدته من بابا مساه الله بالخير و متمسك بيه لحد الآن

انا اهين قرشي و لا أهين نفسي
حتى لو ماكانش معايا .. عمري ما أطلب من حد ابدا !
أيه بي سي معاملة مع الغير .. إيه بي سي حياة !

النص الأصلي بواسطة خالد عبد القادر
إن لم يخجل الرجلُ من شيء ... أفلا يخجل من أنه لا يخجل
؟
صدقت يا مصطفى صادق الرفاعي
صدقت ...

هناك 6 تعليقات:

Unknown يقول...

رائع يا مورسيس
جميل الحياء ف الولد قبل البنت كمان
نفسي الحياء ده يكون سمة اساسية فينا زيها زى الغرائز
متتعتعشي من مكانها ابدا
زى ملازم تاكل علشان تعيش لازم تستحى قبل متعيش

Ehab Emaddin يقول...

دودوش ,,,

عجبتني جدا الجملة الاخيرة من تعليقك
سعيد جدا بوجودك في مدونتي
كمال الشكر و التقدير لك ,,

Unknown يقول...

موضوع الرجوله ومفهومها عند الناس مختلف وكتير اوى
ناس كتير بتبقي شايفاه انه لازم يكون قلبه جامد وميعيطش ولا حتى يضحك لان الراجل رزين ملوش اى ريأكشنات مع إن و إتكلمنا عن الرجوله هيكون ليها معنى كامل وهو النبى صلي الله عليه وسلم
كان بيحب ويهرج ويضحك ويداعب زوجاته"صلى الله عليه وسلم"
ومع ذلك كان طووول عمره كبير وراجل.
الناس بس اللي بتحب تكون على نهج"خالف تعرف"
وحاول تكون ليك أراء مختلفه..ومتخلفه
هتكون حد جامد وملوش حل .
شكرا على موضوعك وخليك دايما كده حب الناس ساعد الناس وإتكسف من أقل حاجه دى حاجه جميله ونادره ..واوعى تزعل من نفسك .. وملكش دعوه بصحابك اللى بيقولوا لك خليك جريء..

غير معرف يقول...
أزال أحد مشرفي المدونة هذا التعليق.
Ehab Emaddin يقول...

علياء

شكرا بجد على وجودك في مدونتي
و رايك متناسب جدا مع رأيي
مش دايما لازم تخالف علشان تتعرف
.
.
شكرا مرة تانية
:)

Ehab Emaddin يقول...

و الله يا استاذ (غير معرف) مش عارف اقولك ايه !!

بس مادام انت بتدخل تتابع كده ردودك و اللي انا بعمله و بكتبه يبقى انت مهتم و لو بشيء بسيط بالمدونة

و ده شيء يسعدني على فكرة !!
رغم استغرابي اني مكتبتش في الدين حاجه يعني خاصة يعني

ده شيء عمومي كده

على العموم ... ارجو منك كتابة تعليقات هادفه او اراء شخصية لك بصورة اكثر حضارية ...


هلغي طبعا تعليقك ( الغريب ) السابق و افضل اكثر لو انت دخلت باسمك و كتبت تعليق اكثر تحضرا على مدونتي,,,

شكرا لك جدا ,,,